شکاف کاسینی
آمار بازدید
بازدید امروز => 81
باردید دیروز => 277
بازدید هفته => 558
بازدید ماه => 543
بازدید سال => 3669
بازدید کل => 40155
کل مطالب => 238
کل نظرات => 232
بیشترین بازدید => 9979
تاریخ بیشترین بازدید : 1395/3/18
امکانات وب
تبلیغات
1- درحال کامل کردن نسخته انگلیسی وبلاگ
2- در حال آماده کردن امکان تبلیغ در وبلاگ
3- در حال آماده کردن صفحه ی اصلی
4- فعلآ همه صفحات اجتماعی وبلاگ بسته است (( در این زمینه منتظر اطلاع رسانی بیشتر باشید . ))
5- در حال کامل کردن یک نوشته ویژه برای تیر ماه

به نام خدا


شاید برخی از شما نام فضاپیمای کاسینی را شنیده باشید. ماموریتی که ناسا آن را به افتخار اخترشناسی ایتالیایی، کاسینی نامگذاری کرده و همین چند ماه پیش بود که از نقاط مختلف کره‌ی زمین برای آن دست تکان دادیم تا در منظره‌ای در کنار زحل از ما روی زمین عکس بگیرد. تصویری که در آن سیاره‌ی ما، زمین به صورت نقطه‌ای کوچک آبی‌ رنگ در کنار ارباب حلقه‌های منظومه‌ی شمسی دیده می‌شود.

18 خرداد ماه زادروز جییوانی کاسینی(Giovanni Cassini) اخترشناس ایتالیایی بود، او نخستین فردی بود که شکاف بزرگی را در حلقه‌ی زحل رصد کرد و پی ‌برد که حلقه‌ی زحل از بخش‌های مجزایی تشکیل شده است. دانشمندان علت ایجاد این شکاف را اثر کشش گرانشی قمر بزرگ زحل، تیتان عنوان می‌کنند. این شکاف که به کاسینی معروف است میان قسمت اصلی حلقه‌های زحل قرار دارد و با عرض 4700 کیلومتر بزرگترین شکاف در حلقه‌های این سیاره است. 

شکاف کاسینی به طور کامل خالی نیست و از چند حلقه‌ی کوچک و نازک تشکیل شده است. حلقه‌های زحل عمدتا از یخ، سنگ و غبار تشکیل شده‌اند. پهنای حلقه‌های زحل به 280 هزار کیلومتر می‌رسد! امروزه می‌دانیم غیر از کاسینی، در میان حلقه‌ها سه شکاف بزرگ دیگر نیز به نام‌های اِنکه (Enke)، کیلِر (Keeler) و مَکسوِل (Maxwell) و تعداد زیادی شکاف‌ کوچک‌تر وجود دارد.

امتیاز تصویر: NASA/JPL/Space Science Institute

ارسالی توسط => سینا



[ سه شنبه 27 خرداد 1393برچسب:, ] [ 16:55 ] [ سینا و تینا ]

10 نوشته برتر